Publicaties

 
De Lichtjaren

Omslagontwerp door Jens Meijen & bij Barbara

Midden in een broeierige hittegolf ontvangen twee jonge dertigers met de post een heremietkreeft. Kort daarna kondigt een vriendin aan dat ze in verwachting is, wat bij het koppel oud verdriet naar boven haalt. Hun wereld is een alternatief universum dat misschien wel onze nabije toekomst is: de postbezorging is overgenomen door Amazon, drones bewaken de openbare orde, rijken migreren naar het koelere noorden. Met hun jeugdvrienden filosoferen ze over hoe alles anders had kunnen zijn, over tijdreizen, beleggen, het koloniseren van andere planeten – over het leven dat hun beloofd is en het leven dat ze gekregen hebben. De zoektocht naar de afzender van de kreeft blijkt moeilijker dan verwacht. Een ander koppel, schijnbaar in een andere wereld, krijgt een reeks mails waarin ze zichzelf beschreven zien, maar dan net een beetje anders. Wat is het verband tussen die twee werelden? Kunnen ze elkaar signalen sturen, elkaar op een of andere manier contacteren?

Jens Meijen verbindt klimaatverandering en kinderloosheid met parallelle werelden en niet-menselijke tijd of deep time. Op die manier onderzoekt hij of het wel rechtvaardig is om in dit klimaat nog een kind op de wereld te zetten, hoe we een nieuwe gemeenschappelijke toekomst kunnen verbeelden, en hoe literatuur het belang van empathie kan onderstrepen. Hij vraagt zich af welke verantwoordelijkheid we dragen voor andere levensvormen op onze aarde en wat het is om ergens thuis te zijn. De Lichtjaren tekent de pijn van een generatie en toont dat elke mens, op kosmische schaal, voortleeft in alle andere.

Luxe paperback, 240 pag. | 13,6 x 21,5 cm | €21,99

ISBN 978 94 031 2281 6 | NUR 301

 
Xenomorf

De aarde is stervende: de poolkappen smelten, de oceanen zijn vervuild, onze longen worden langzaam bruin van de luchtverontreiniging. Orkanen, bosbranden en andere natuurrampen vliegen ons om de oren. Meedogenloze dictators worden verkozen. Woede overheerst het maatschappelijk debat. Tegelijkertijd verliezen woorden hun rijkdom aan betekenissen, hun gelaagdheid sterft langzaamaan af en ons taalgevoel verschrompelt. Alles moet steeds sneller gaan, alles moet maximaal productief zijn, alles moet opbrengen, renderen, opleveren. In Xenomorf tekent Jens Meijen hiertegen verzet aan. Zijn gedichten doen een grote greep. De intelligentie en het taalplezier spatten van de pagina’s af. Woest, meerstemmig en hartstochtelijk gaat hij de strijd aan met eenzijdigheid en onverdraagzaamheid.

Omslagbeeld door Anneka Robeyns

Omslagontwerp door Dooreman

Paperback, 96 pag. | 16 x 21,5 cm | €19,99

ISBN 978 94 031 7110 4 | NUR 306

Literaire publicaties en nominaties

2021

  • Het voorspelbare leven in Met heldere verf en verlangen:  Dichters van Raveel

2020

  • Winnaar van de C. Buddingh'-prijs voor beste Nederlandstalig poëziedebuut

  • Nominatie Poëziedebuutprijs aan Zee

  • Constellaties in Dietsche Warande en Belfort (DW B), 165 nr. 4, 44-50

  • De gloed aan de rand van je ogen in Zwemlessen voor later

  • Aquarium in Dietsche Warande en Belfort (DW B), 165 nr. 3

  • Sunset Industries in VIRALEN, nr. 3

2019

2018

2017

2016

 
Wetenschappelijke publicaties

Jens Meijen is als doctoraatsonderzoeker verbonden aan de onderzoeksgroep Leuven International and European Studies (LINES). Zijn onderzoek spitst zich toe op de oorzaken, strategieën, en uitdagingen van nationalistisch populisme.

Hij focust specifiek op hoe nationalistisch populisme aan populariteit probeert te winnen door het eigen slachtofferschap te benadrukken en een uniek imago te creëren. Hij kijkt hierbij verder dan het nationale niveau door steeds oog te hebben voor de impact van nationalistisch-populistische regimes op internationale betrekkingen. Veel nationalistische populisten beweren immers dat ze de macht terug naar het volk willen trekken, en gaan daardoor sterk in tegen organisaties die "boven" het nationale niveau staan. Daarbij vergeten ze dat de problemen van de 21ste eeuw, zoals klimaatverandering en pandemieën, fundamenteel grensoverstijgend zijn en dus supranationale actie vereisen.

In augustus 2020 publiceerde hij een wetenschappelijk artikel in het peer-reviewed wetenschappelijk tijdschrift International Journal of Cultural Policy, met de titel "Exporting European values? Political myths of liberal democracy and cultural diversity in creative Europe’s literary translation projects." Hierin toont hij aan dat de Europese Unie via cultuurbeleid probeert om Europese waarden te promoten. De EU vergeet daarbij dat die waarden fundamenteel West-Europees zijn, en bovendien exporteert het duidelijk die waarden van Oost- naar West-Europa én naar landen waar de EU minder populair is. Met een eerdere versie van dit onderzoek won hij de Wilfried Martens Thesisprijs 2020. Deze eerste publicatie past in de "uitdagingen" die nationalistisch populisme met zich meebrengt: de EU probeert een bepaald imago te promoten om zo te voorkomen dat populisten nog meer kritiek kunnen leveren en zo hun macht versterken. De EU doet dat echter op zo'n manier dat hun imago-opbouw lijkt op propaganda, wat net nog meer weerstand kan uitlokken.